Een jaar voorbij

Een jaar geleden alweer, wat gaat de tijd toch snel. Er is in een jaar tijd een hoop gebeurd, maar het voelt nog altijd als de dag van gister. 24 maart 2016, de dag dat Johan Cruijff overleed. Ik hoor een aantal van jullie zuchten en steunen; ‘Daar heb je hem weer met zijn Cruijff-adoratie’. Ja, daar heb je mij weer met m’n Cruijff-adoratie.

We kunnen tegenwoordig genieten van sterren als Messi, Ronaldo, Özil, Ibrahimović, Iniesta, noem maar op. En vroeger had je Pelé, Maradona, Cruijff, Beckenbauer en Best om maar wat namen te noemen. Fantastische voetballers allemaal, maar er kan er maar één de beste zijn. Inderdaad, Johan Cruijff. Messi is als voetballer misschien nog nét iets beter, maar ook minder compleet. Die kleine zou nooit uit de verf komen onder de lat of als centrale verdediger. Johan wel. Johan kon alles. Johan heeft het hele voetbal veranderd. Eerst als voetballer, later als trainer.

Zoals ik al eens eerder schreef kan ik nog steeds geen filmpje zien van Johan Cruijff zonder te huilen en ik kwam er gister achter dat ik daarin niet de enige ben. Ik scrolde door m’n Twitter-tijdlijn heen en zag een serie tweets voorbij van iemand die blijkbaar het zelfde had en hij kreeg zelfs reacties van mensen waarbij ook nog altijd de tranen vloeien als het om Cruijff gaat. Ik citeer: ‘Zit al een aantal dagen Johan Cruijff filmpjes te kijken en verhalen te lezen. Hoe vaak ik al gehuild heb? Ontelbaar. Mijn vader en opa zeiden altijd dat Cruijff de beste was. Ik geloofde ze nooit, ik was 12 en zag Ronaldo, Zidane en Beckham. Ha, hoe kon een voetballer uit de 70/80 nou beter zijn dan deze goden? Maar pas na een jaar of 5 weet ik dat ze gelijk hebben. Geen Pele of Maradona. Cruijff was de beste ooit. En noem me een barbaar, maar na zijn overlijden vorig jaar heb ik het pas echt door. Wat een legende deze man is. Zoals iedereen weet ben ik totaal geen fan van Barcelona. Maar wat Jopie uit Betondorp daar heeft gedaan is fenomenaal. Je kunt wel zeggen dat ik het pas ben gaan zien toen ik het door had.’ Het deed mij goed om dat te lezen. Cruijff zal altijd blijven voortleven.

En op dit moment zit ik weer op YouTube naar filmpjes te kijken van Johan. Uiteraard de welbekende beelden zoals z’n goal bij zijn debuut tegen GVAV, de Cruyff-turn tijdens Nederland-Zweden in ’74, de weergaloze goal in Camp Nou tegen Atlético Madrid waarvan ik mijzelf nog altijd afvraag hoe hij die wist te scoren, de lob tegen Haarlem nadat hij teruggekeerd was bij Ajax, hoe hij de ruit uit probeert te leggen bij Barend & van Dorp en interviews met oud-voetballers die allemaal hun zegje willen doen na het overlijden van Cruijff. Tribute-filmpjes die verschillende YouTubers gemaakt hebben en die nog altijd gemaakt worden. Maar ook beelden die ik nog niet eerder heb gezien. Complete wedstrijden uit de jaren 60 en 70, samenvattingen van wedstrijden waarbij de camera alleen Cruijff volgt. Cruijff bij Zappsport met Ron Boszhard. Fantastische beelden.

Johan, voor altijd de beste. Voor altijd nummer 14.

Geef een reactie

