Johan

“Heb je het al gehoord? Johan Cruijff is overleden.” Ik was op m’n werk toen het me verteld werd. Vol ongeloof wist ik niet wat ik zeggen moest, want Johan is toch onsterfelijk? Luttele minuten later dringt het dan echt tot me door en moet ik vechten tegen de tranen, iets wat maar half lukt. Met vochtige ogen staar ik minutenlang voor me uit en flitst er van alles door me heen. Schijnbewegingen, vrije trappen en voorzetten met buitenkantje rechts, het neergaan in de zestien na de tackle van Uli Hoeneß in ‘74, schier onmogelijke doelpunten, van alles zie ik voorbij komen. Jopie uit Betondorp is niet meer.

Nu lees ik dat er wordt overwogen om de Amsterdam ArenA te vernoemen naar Johan Cruijff, maar is dit eigenlijk geen belediging voor hem? Ik bedoel, de ArenA is een emotieloze betonnen bak die nooit iemand echt heeft kunnen waarderen en Johan Cruijff was onze grootste landgenoot ooit. Zeg waar dan ook in het buitenland de naam van Cruijff en iedereen weet dat je uit Nederland komt. Nee, wat mij betreft vernoemen ze heel Betondorp (als we dan toch beton gaan vernoemen) of zelfs de hele stad Amsterdam naar onze nummer 14.

Allemaal leuk en aardig hoor, die discussies over wie er nou de beste voetballer ooit was. Diego Maradona, Pelé, Lionel Messi, maar voor mij is er niemand zo groot als Johan Cruijff. En dat is eigenlijk best gek voor iemand die geboren is in 1989. Ik heb Cruijff nooit in levende lijve zien spelen, slechts op beeldmateriaal. Fascinerend. En dát is Johan Cruijff, maar da’s logisch. Nu voel ik weer de tranen opkomen, dit keer vecht ik er alleen niet tegen.

Rust in vrede Johan, bedankt voor alles wat je de wereld hebt gegeven…

 

1463605_1279566632072624_2853179817471852689_n

3 gedachten over “Johan

Geef een reactie

