Haat

Minstens negen van de tien keer dat ik in de spiegel kijk walg ik van die kop die mij aanstaart. Op die momenten haat ik mezelf en dan haat ik het feit weer dat ik mezelf haat. Slechts heel af en toe vind ik mezelf wel oké. Maar waarom moet er zoveel op anderen gehaat worden?

Moet ik hem haten, hij die me dagelijks bekritiseert, in de gaten houdt en mij het liefst naait om elke zucht die ik slaak? Nee, dat zijn bekrompenheid hem in de weg zit en dat op een ander afgeeft is niet mijn probleem, maar de zijne.

Waarom moet er bij een voetbalwedstrijd zoveel haat richting een tegenstander zijn? Natuurlijk, als je Diederik of Dominggus heet en je je volslagen idioot gedraagt verdien je een gepaste reactie. Maar waarom moeten de doelman van Top Oss, de rechtsbuiten van AZ of de spits van Telstar respectievelijk een kankerlijer, een hoerenjonk of een bloedhond zijn? Wat hebben zij misdaan?

Wat heeft het voor zin om haar te haten, ook al is zij degene die verantwoordelijk is voor mijn kapotte knie waardoor ik mijn geliefde sport nooit meer kan beoefenen, waardoor ik niet langer dan een kwartier in dezelfde houding zitten zonder een stijve knie te krijgen en waardoor ik geen dag meer in de rest van m’n leven pijnvrij door kan brengen? Herstelt mijn knie door haat weer? Word ik er zelf beter van? Exact.

Uiteraard zijn er mensen die je niet mag – zo kan ik zelf wel een waslijst met namen verzinnen en sta ik zelf ook vast en zeker op dergelijke lijstjes van anderen – maar negeer hen dan gewoon. Van haat is toch nooit iemand beter geworden?

Ik haat haat.

Een gedachte over “Haat

Geef een reactie

