Zij die ik nooit zag, maar wel graag had willen zien spelen

In de loop der jaren heb ik een hele hoop spelers in het rood en geel van Go Ahead Eagles gezien. Sommigen waren steengoed, velen waren barslecht en ook liep er af en toe een rare snuiter of tropische verrassing tussen. Daarnaast heb ik veel jongens zien doorstromen vanuit de jeugd. Maar er zijn vooral ook een hoop voetballers die ik nooit heb zien spelen, simpelweg omdat ik toen nog niet geboren was. Sporadische archiefbeelden en de vele verhalen ken ik uiteraard, maar er in levende lijve bij zijn is toch heel iets anders. Spelers die ik nooit heb zien, maar wel graag had willen zien spelen, daar gaat het in deze blog om. Nu kan ik wel spelers opnoemen uit allerlei windstreken die ik graag live in actie had willen zien komen, maar dan ben ik volgende week nog bezig. Ik beperk me nu dus maar alleen tot mannen met een verleden bij Go Ahead.

  • Nico van Zoghel: Legendarische doelman die jarenlang een van de sterkhouders van het destijds grote Go Ahead was. Bovendien een hele aardige man.

Nico-van-Zoghel

  • Bert van Marwijk: Linkspootje, eigenwijs, snel en technisch begaafd. Een speler naar m’n hart, bovendien een echte jongen van de club. Zou hij nog steeds wekelijks op de koffie komen vanuit Limburg?

cid186523_048-Nieuwe-Opening_1180x885

  • Ruud Geels: Overal waar hij heeft gespeeld heeft hij aan de lopende band gescoord. In vier seizoenen Ajax liep hij zelfs bijna 1 op 1. Ook bij Go Ahead liet hij het net dus vaak bollen.

18273

  • Rikkert La Crois: De Groninger speelde slechts een jaar in Deventer, maar de man met de allermooiste voetbalnaam mag niet ontbreken in dit lijstje.

7aa2e870659cc5a54c79980b36397e8a

  • John Oude Wesselink: ‘Mister Go Ahead’ heeft zeventien seizoenen in het rood gele shirt gespeeld en is met 415 officiële wedstrijden nog altijd recordhouder. Moet ik nog meer zeggen?

B6CmrB3CcAAWOne

  • Koos Knoef: Een enorm talent, helaas gooide een problematische knie (hé, herkenbaar!) roet in het eten en daardoor moest Knoef al vroegtijdig stoppen met voetballen.

CBp6SanUMAAN6Z6.jpg-large

  • Cees van Kooten: De spijtig genoeg vandaag overleden geblokte spits, bijnaam ‘de Reus’. Van Kooten is de all-time clubtopscorer van Go Ahead Eagles en een groot clubicoon. Iedereen kent natuurlijk het verhaal van de heroïsche wedstrijd tegen FC Amsterdam. Als ik Go Ahead zeg, zeg ik Cees van Kooten.

fotosketcher---cees_van_kooten_walter_meeuws_1981

  • Wietse Veenstra: Nog zo’n Go Ahead-coryfee. Woonde net als mijn oom Bob Bouwhuis en een aantal andere bekende koppen als Dick Schneider en Adrie Steenbergen op steenworp afstand van het stadion en zij voetbalden dan ook dagelijks op straat, gebruikmakend van de karakteristieke stadionmuur. Een fantastische voetballer, schopte het tot international en wist een transfer naar PSV af te dwingen.

resolve

  • André van der Ley: Lichtvoetig, technisch perfect, maar helaas niet opgewassen tegen het steeds fysieker wordende voetbal. Is na zijn tijd in het betaald voetbal nog verdienstelijk zaalvoetballer geworden.

63583ec0-ac46-11e2-89b9-8d7a9f360d10

  • Nico Rijnders: Misschien wel mijn favoriet uit dit rijtje. Helaas mocht Rijnders slechts 28 jaar oud worden, zijn hart liet hem in de steek. ‘De Long’ was een geweldige middenvelder, wat had ik die graag zien voetballen.

68906

Nu ik dit schrijf besef ik weer eens dat ik als voetballiefhebber veel te laat geboren ben…

Geef een reactie

