Er is méér dan voetbal

Er is voor mij maar één sport die er echt toe doet en dat is natuurlijk voetbal. Toch mag ik ook graag naar andere sporten kijken. Een potje tennis, schaatsen, een duel uit de NFL of de NBA, een hockeywedstrijd. En tijdens de zomer- en winterspelen zit ik natuurlijk ook voor de buis gekluisterd. Maar mijn één na favorietste sport (nee dat is geen fatsoenlijk Nederlands, maar bij deze dus mooi wel) is toch wielrennen. Daarom vind ik het ook zo jammer dat het maar weinig op televisie wordt uitgezonden. De NOS heeft alleen aandacht voor de Tour de France en af en toe in de weekenden wat (live)verslagen van grote koersen, maar dan houdt het wel op. Dan kun je nog terecht bij de Belg of bij Eurosport (om de drie minuten reclame) voor meer wielrennen, maar wat mij betreft is het nog niet genoeg. Wie zit er nou een gehele zondagmiddag te wachten op concours? Een mannetje of driehonderd? En op RTL 7 wordt je doodgegooid met darts, over het algemeen een “sport” voor marginalen. Overdag op de Crocs in de voortuin met de nieuwste cd van zanger Leroy op de achtergrond en ’s avonds lekker darten kijken. Nee, doe mij maar de wielersport. Alhoewel die gasten op de Alpe d’Huez in bocht 7 en de domme figuren die renners bekogelen nou ook niet overlopen van intelligentie. Dat is dan wel weer een smetje.

Neem nou alleen al prachtige namen als Jacques Anquetil, Fausto Coppi, Gino Bartali, Roger De Vlaeminck, Eddy Merkcx, Joop Zoetemelk, Jan Janssen, Gerrie Knetemann, Peter Winnen, Bernard Hinault, Greg Lemond, Marco Pantani, Viatcheslav Ekimov, Jan Ullrich, Miguel Indurain, Mario Cipollini, Oscar Freire, Nairo Quintana, Filippo Pozzato en Daniel Teklehaimanot.  En wat te denken van al die mooie termen? Spurten, harken, waaiers, baroudeur, rode lantaarn, de bus, wandeletappe en mijn favoriet: chasse patate. Of de verschillende gezegdes die de wielersport kent? Geparkeerd staan, vierkant door de bocht gaan, slechte benen hebben, een kwak uitdelen, aan het elastiek hangen, in het rood gaan, op de kant rijden en met het hol open rijden. Knappe jongen of dame als je mij een sport kan noemen met mooiere woorden of gezegdes.

Maar inherend aan de wielersport is –jammer genoeg – ook doping. Graag zou ik geloven dat die gasten op water, een boterham met hagelslag, wat fruit en vitaminesupplementjes van de Kruidvat koersen, maar dat is natuurlijk waanzin. Natuurlijk zoeken ploegen de grens van het toelaatbare op of gaan er overheen, maar moet je dan elke knappe prestatie onder de loep leggen, zoals nu bijvoorbeeld bij Froome dag in dag uit gedaan wordt? Als ik toch zo naar een wedstrijd zou moeten kijken zou mij het plezier snel vergaan…

2 gedachten over “Er is méér dan voetbal

  1. Mooi geschreven!
    Dat wat hierboven staat kan ik mijzelf helemaal in vinden. . Op het darten na dan 😉 daar heb ik zelf aardig wat uurtjes inzitten:)

    Like

Geef een reactie

