Dauwpop

Afgelopen donderdag zijn m’n vriendin en ik met z’n tweeën naar Dauwpop in Hellendoorn geweest. Vooraf hadden we al besproken wat we graag wilden zien en zo werd er al een soort van schema gemaakt, wel zo handig. De ochtend begon al goed met het bericht dat Kensington niet kon komen wegens stemproblemen van een zanger (aaah gossie…). Zoals de mensen in mijn omgeving wel weten ben ik niet erg gecharmeerd van die band. Douwe Bob werd de vervanger van Kensington, en hoewel dat ook niet je van het is, is dat toch stukken beter dan de Utrechtse band. Na een flinke omweg met de Oad-bus via Olst, Wijhe en zwolle kwamen we eindelijk aan op het terrein.

Sue the Night opende het festival en deed dit uitstekend. Vrolijk, energiek en lekker fris. Suus, zoals ze eigenlijk heet, dartelt over het podium en weet het publiek mee te krijgen. Natuurlijk speelde ze de bekende hits ‘Top of Mind’ en ‘The Whale’, maar ook de (voor mij) onbekendere liedjes zijn zeer aangenaam. Invloeden uit verschillende muziekstijlen zijn duidelijk aanwezig en ze weet hier een mooie eigen sound van te maken. Een lekker begin van de middag!

Dotan was de volgende artiest waar we naar toe gingen. Ik kende hem verder niet echt buiten de standaard liedjes van hem die op de radio te horen zijn. Ik had een beetje het gevoel dat als je één nummer van hem kent, dat je gelijk z’n hele repertoire kent. Alles lijkt op elkaar, hij kon me dan ook niet echt boeien. Buiten dat is het wel een goede artiest en heeft hij een goede band om zich heen, maar het was niet mijn cup of tea, zeg maar.

Na de nodige versnaperingen namen we een kijkje bij PAUW. Een stel jonge gasten uit Twente die eruit zien alsof ze rechtstreeks uit de 60’s of 70’s komen. Vooraf had ik me erg verheugd om die gasten eens live te zien spelen. M’n vriendin hield het na vijf minuten voor gezien, dergelijke muziek vindt ze maar takkeherrie. Zelf bleef ik nog een tijdje staan, maar het einde van de show haalde ik niet. Ik vond het een beetje tegenvallen, jammer genoeg. Ze speelden goed en de muziek was lekker, maar op het podium gebeurde er gewoon niks. Ze stonden te spelen, maar daar hield het mee op. Geen interactie met het publiek, niks. Jammer, maar ik blijf ze in de gaten houden en wie weet pak ik in de toekomst nog eens een optreden van ze mee, hopelijk weten ze me dan in te pakken.

Ik zocht m’n vriendin weer op en samen besloten we maar eens te kijken wat die Glory Hole nou precies was. In het programmaboekje stond dat Spike van Di-Rect daar zou zijn. Ik dacht, die zal dan wel solo een beetje lopen pingelen op z’n gitaar of iets dergelijks. De hele dag stond er al een rij voor en we besloten ons maar aan te sluiten in de rij. Om binnen te komen moest je naar beneden in een donker hol, om vervolgens weer met een trapje omhoog in de zaal te komen. Eenmaal binnen stond Spike niet te spelen, maar Rock & Roll plaatjes te draaien uit vervlogen tijden. En er waren schaars geklede dames aan het (paal)dansen, plus een volslanke heer in slechts een piepklein slipje. Geniaal! Dit was tot nu toe wel het hoogtepunt van de dag. Het was erg druk en heet in die zaal, was het wat minder druk geweest had ik nog even aan Spike gevraagd of hij niet wat van de Earring kon draaien. Na een tijdje hadden we genoeg gezien en zijn we weer weggegaan om maar eens wat te gaan eten.

Nadat we een heerlijke pizza gegeten hadden liepen we richting Mainstage. Daar zou Typhoon spoedig optreden. Eerst speelde Beste Singer-Songwriter-deelnemer Gerson Main nog een paar liedjes, een Surinamer met een bontmuts op. Vrolijke gast, eentje om in de gaten te houden. Nadat hij klaar was kwam Typhoon eindelijk aan bod, één van de grootste trekpleisters van het festival. Helaas hebben we van Typhoon maar een paar liedjes gezien, het was zo enorm druk en dankzij enkele bezopen veertigers die dachten nog achttien te zijn en irritant deden zijn we maar weggegaan en hebben we het van een afstandje bekeken. We zagen de menigte uit hun dak gaan, dus het optreden zal vast goed geweest zijn.

Rond de klok van acht uur liepen we naar het King King podium, waar een half uurtje later de Paceshifters zouden gaan optreden. De Paceshifters, dé band waar ik voor naar Dauwpop kwam. Als voorzitter van de Paceshifters-fanclub moest en zou ik natuurlijk helemaal vooraan staan. Ik ben nu bij een aardig aantal optredens van die gasten geweest en elke keer spelen ze weer beter, zo ook dit keer op Dauwpop. Dit optreden ga ik niet gauw vergeten, dat is een ding wat zeker is. Bloedfanatiek, strak en hard speelden de gebroeders Dokman en drummer Jesper Albers hun nummers met ook nog tussendoor ‘Aneurysm’, een cover van Nirvana. Het publiek ging compleet los, gasten klommen in de palen van de tent en een moshpit mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Nu ben ik zelf niet zo van dat beuken en geniet ik liever gewoon van de muziek, het blijft wel een leuk gezicht. Voorafgaand aan het laatste nummer ‘Davis’ vroeg bassist Paul aan het publiek om nog iets naar voren te komen, over het hek heen. Daar werd onmiddellijk gehoor aan gegeven, mensen klommen over het dranghek en zelfs het podium op. Een complete chaos, maar alles vreedzaam en niks aan de hand. In alles chaos besloot gitarist Seb om te gaan stagediven, ondertussen gewoon verder spelend op z’n Epiphone. Een memorabel optreden van de band, nu ik dit schrijf geniet ik weer met volle teugen.

Na afloop van de Paceshifters liepen we terug naar het middenterrein om even rustig te zitten en de laatste act Anouk van een afstandje te bekijken. Nog nagenietend van het optreden van zojuist hoor ik Anouk vooral ballads zingen, slechts één keer gaat ze los met ‘Jerusalem’. Jammer dat ze niet meer de stoere rockchick is die ze ooit was, het blijft het een fantastische zangeres.

IMG_7887Sue the Night

IMG_7900Dotan

IMG_7916PAUW

IMG_7920Glory Hole

IMG_7924

IMG_7921

IMG_7932

IMG_7935Gerson Main

IMG_7936Typhoon

IMG_7940Paceshifters

IMG_7950

IMG_7955Dak eraf!

IMG_7956

IMG_7957Lekker bezig Seb!

Geef een reactie

