Verzamelwoede

Iedereen heeft ooit weleens iets verzameld. Postzegels, Panini-voetbalplaatjes, buitenlands (munt)geld, Flippo’s, Topshots, Pokémon kaarten, modelauto’s, noem maar op. Ook heb ik het vroeger het een en ander gespaard en een aantal dingen heb ik zelfs nog. Mappen vol met Flippo’s en Topshots (uiteraard compleet), modelauto’s/motoren en Pokémon- en Dragonball Z kaarten, ze liggen nog steeds ergens in een doos. Maar hetgeen waar mijn echte “verzamelpassie” ligt is bij voetbalkleding en dan voornamelijk shirtjes. Een grote kledingkast vol plus nog wat boxen her en der in huis liggen vol met voetbalshirts en trainingspakken, maar ook met shawls en vaantjes van voetbalclubs. De vrouw des huizes is er niet altijd even blij mee, al die rotzooi van mij. Iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen.

Mijn interesse in voetbalshirts begon al toen ik nog een heel klein jochie was. Als je me meenam naar de stad was één ding zeker, elke sportwinkel moest en zou bezocht worden. Het liefst liep ik er dan de hele dag rond om al die mooie shirts te bewonderen. Eigenlijk is dat nu ik 26 ben nog steeds zo, ik loop altijd even bij een sportwinkel naar binnen om te kijken wat ze verkopen. Het is jammer dat de meeste winkels de standaard shirtjes verkopen, maar zo af en toe kom je bijzondere winkeltjes tegen. Zo kwam ik bij toeval jaren geleden in Amsterdam terecht bij Accent Sport, wat een paradijs! Shirts van BV Veendam, Fulham, Hansa Rostock en Ipswich Town. Shirts die je alleen van tv kent hingen daar gewoon. Shirts die je nergens anders ziet worden daar dus verkocht. Uiteindelijk ging ik naar huis met een geel uitshirt van Bolton Wanderers. Ik moet er eigenlijk snel weer eens heen. Gelukkig is het tegenwoordig stukken makkelijker om aan bijzondere voetbalshirtjes te komen via het internet.

Door de jaren heen heb ik aardig wat shirts gespaard, de teller staat inmiddels op zo’n 150 shirts. Er was een periode dat ik shirts kocht van elke willekeurige club, maar daar ben ik mee gestopt. Ik verkoop nu dan ook een aantal shirts om vervolgens alleen nog shirts te sparen van clubs waar ik écht iets mee heb. Doordat ik veel verschillende shirts heb (gehad) van allerlei verschillende merken en materialen durf ik te stellen dat ik er wel redelijk wat vanaf weet. Over mijn mooiste voetbalshirts zal ik binnenkort eens een blog schrijven.

Mijn eerste shirtje die ik ooit kreeg was het grijze Ajax-uitshirt uit 1996/1997, als ik het mij goed kan herinneren. Jammer genoeg heb ik de shirtjes die ik vroeger als kind gehad heb ooit weggedaan, doodzonde…

2 gedachten over “Verzamelwoede

Geef een reactie

