Nog even en dan is het echt over

Nog een paar maandjes en dan zit het voetbalseizoen erop en daarmee ook mijn tijd als voetballer. In een vorige column schreef ik al over mijn kapotte knie. Afgelopen zondag heb ik mijn teamgenoten medegedeeld dat ik het seizoen afmaak en er daarna mee stop. De afgelopen twee seizoenen heb ik vaker aan de zijlijn gestaan dan gevoetbald en heb ik de rol van trainer/leider op me genomen.

Ik heb dat geprobeerd, maar het is niet mijn ding. Het frustreert me alleen maar dat ik zelf niet mee kan doen en moet toekijken. Daar hebben m’n ploegmaten en ikzelf niets aan, dus is het beter om te stoppen. Daarnaast ben ik te fanatiek voor het acteren in de lagere klasse van het amateurvoetbal, waar het vooral draait om gezelligheid. Winnen is leuk, maar als het verloren wordt is het ook niet erg, zolang er maar bier is na de wedstrijd. Dat is niet mijn manier van voetbalbeleving, nog een extra reden om te stoppen.

Wat nu nog rest zijn acht wedstrijden en trainingen, daarna is het definitief klaar. Als ik me redelijk voel train ik nog af en toe mee, zo ook gisterenavond. Dat ik erna drie dagen als een kreupel oud mannetje loop, neem ik voor lief. Maar als er een bal voor m’n voeten ligt kan ik er simpelweg niet van afblijven. Ik moet dan gewoon even hooghouden, pingelen en op goal schieten en voor ik het doorheb doe ik dan gewoon de hele training mee, wel op m’n eigen manier weliswaar. Ja, de meeste schoten op goal zijn krachteloos, ik ontwijk elk fysiek duel en fatsoenlijk sprinten zit er niet meer in. Maar nét even dat balletje met buitenkantje rechts op souplesse in de kruising krullen, nét even die perfecte aanname of die splijtende pass waarmee je iemand vrij voor de keeper zet, dat zijn de kleine momenten waarvoor ik het doe. De pijn is dan voor even weg…

Een gedachte over “Nog even en dan is het echt over

  1. je hebt groot gelijk als dat ten koste gaat van je gezondheid. er zijn altijd nog genoeg andere sporten waar je je energie aan kwijt kunt, maar misschien is jeugdtrainer toch ook wat voor je? kun je toch nog voorzichtig tegen dat balletje trappen en de kleintjes even tussen de beentjes spelen!!

    Like

Geef een reactie

