Top 10 favoriete voetballers

Vanaf nu zal ik iedere maand een lijstje met mijn Top 10 favoriete… maken. En om af te trappen kan ik niet anders dan beginnen met mijn Top 10 favoriete voetballers! Graag hoor ik in een reactie wat jullie ideeën zijn voor een nieuwe Top 10 voor de komende maanden. 🙂

1. Johan Cruijff

543982_10151219400810796_1961982647_n

Football is my religion and Johan Cruijff is my God. Behoeft geen verdere uitleg, gewoon de allerbeste aller tijden.

2. Daniel da Cruz Carvalho – Dani

185459_dani_600_600x338

Als klein jochie zag ik Dani toveren met de bal. Dani was nog maar net bij Ajax, maar schitterende al gauw. Jammer genoeg hield hij naast voetballen vooral ook van het uitgaansleven van Amsterdam en zo kwam er nooit uit wat er in zat. Bovengenoemde Johan Cruijff zei ooit dat Dani het in zich had om de absolute top te halen, hoe anders is het gelopen. Mijn voetbalhart huilt nog altijd…

3. Patrick Kluivert

1680x1050 Wallpaper ¸ßÇå±ÚÖ½|¿íÆÁ±ÚÖ½

Als we gingen voetballen op straat wilde ik altijd Dani of Kluivert zijn. Voor mij nog altijd de beste spits van Nederland van de aflopen twintig jaar. Ook net als Dani heeft hij, mede door zijn passie voor het nachtleven, er niet alles uitgehaald wat er in zat.

4. Ronaldinho

cristiano-ronaldo-604-ronaldinho-hang-loose-trademark-celebration-from-joga-bonito-in-barcelona

De man met de eeuwige glimlach. Een genot om naar te kijken, Joga Bonito ten top.

5. Jan Mulder

post-35-0-58547200-1365711999

Hoewel Mulder net als Cruijff natuurlijk ver voor mijn tijd actief was als voetballer, ben ik een fan van Jan. Van de voetballer, maar ook van de schrijver, columnist en tv-persoonlijkheid. Ik heb meerdere boeken van Jan Mulder in huis en zoek geregeld op YouTube naar filmpjes van hem uit vervlogen tijden. Een mooie speler en dat te bedenken dat hij bijna nog bij Go Ahead zou hebben gevoetbald!

6. Jay-Jay Okocha

jay-jay-okocha

So good they named him twice. ‘De Afrikaanse Maradona’ is één van de beste Afrikaanse spelers ooit en ik zag hem wekelijks schitterend voor Paris-Saint Germain op Eurosport, in het programma Eurogoals. Jay-Jay Okocha kwam in 2002 terecht bij Bolton Wanderers, wat destijds een rusthuis was voor oude vedettes. Naast Okocha voetbalden hier onder andere Youri Djorkaeff, Iván Campo, Fernando Hierro en Vincent Candela. Sinds die tijd ben ik Bolton gaan volgen, iets wat ik nu nog altijd doe.

7. Edwin van der Sar

a42897c3-c1ec-4c87-a9e6-885c2151c2ee_VanderSarAjax01_vi_397

De beste Nederlandse doelman ooit en misschien ook wel een tijdje de beste van de wereld. Altijd cool en stijlvol. Simpelweg een topper.

8. Jochem de Weerdt

jochemdeweerdt

Misschien een rare naam in dit rijtje met wereldvoetballers, maar Jochem de Weerdt is mijn favoriete (ex-)Eagle. In mijn beginperiode van supporter was Jochem de Weerdt vaak de tweede keus achter andere spitsen. Velen ergerden zich aan hem omdat hij altijd met z’n haar bezig was en dergelijke, maar ik vond hem interessant. Ik heb zelfs nog eens een spandoek gemaakt in 2004 toen bekend werd dat hij Go Ahead moest verlaten met de tekst “Jochem moet blijven!”. Tegenwoordig is de Weerdt weer terug bij Kowet, hij is werkzaam als jeugdtrainer.

9. George Best

article-2548160-03929A710000044D-799_634x642

Rock & Roll op het voetbalveld. Een begenadigd balvirtuoos. Best hield van voetbal, maar zo nog meer van vrouwen en drank. Uiteindelijk is hij hierdoor ook spijtig genoeg veel te vroeg door overleden.

10.Günter Netzer

netzer104_v-contentgross

Ook weer een van ver voor mijn tijd. Met mijn Duitse roots kan er natuurlijk geen Duitser ontbreken. In zijn tijd stonden Duitsers bekend om het harde werken en fysieke voetbal. Netzer was anders, een rebel. Een sierlijke aanvallende middenvelder en had geen blad voor zijn mond. Mede daarom heeft hij ook niet het aantal interlands voor Duitsland gespeeld die hij verdiende.

Zoals je ziet staan er vooral voetballers in die allang niet meer schitteren op de velden. Waar andere leeftijdsgenoten vooral kijken naar Cristiano Ronaldo, Messi, Wayne Rooney en Francesco Totti, kijk ik toch liever naar oude helden. Natuurlijk kijk ik ook graag naar voetballers van nu, maar toch vind ik de voetballers van vroeger interessanter. Ik kan zo nog een hele waslijst opnoemen met spelers die niet zouden misstaan in mijn Top 10. Pelé, Ruud Geels, Nico Rijnders, Frans Beckenbauer, Garrincha, Gerd Müller, Diego Maradona, Zbigniew Boniek, de gebroeders Laudrup, Thierry Henry, Mario Kempes, Socrates, Marco van Basten en Ronaldo (de enige echte). Regelmatig speur ik uren op YouTube naar filmpjes van de sterren van vroeger.

Geef een reactie

