Boekrecensie: Thomas Dekker – Schoon Genoeg

Zoals ik in mijn bio al schreef, ben ik een fervent lezer. Ik heb thuis dan ook een goed gevulde boekenkast staan. Het hoofdgenre is sport, maar je vindt er ook genres als oorlog, fictie, thriller en muziek. En er ligt ook een stapeltje kookboeken en chicklits van m’n vriendin.

Deze recensie gaat over het boek Schoon Genoeg van de wielrenner Thomas Dekker. Ik heb dit boek al een tijdje in de kast staan en met zijn naderende poging op het werelduurrecord te verbreken besloot ik dit boek eindelijk eens te gaan lezen. Vanaf het begin dat TD (zoals hij zichzelf noemt) doorbrak in het wielerpeloton ben ik een Dekker-adept. Michael Boogerd is m’n favoriet aller tijden, maar Thomas Dekker is een hele goede tweede. Goede kop, een bos haar om jaloers op te zijn, sierlijker dan hij zit niemand op de fiets, altijd willen aanvallen, bijzonder getalenteerd en zeer zelfverzekerd (een beetje arrogant zelfs). Een stylist. Een Ajacied op een fiets, zou je ook kunnen zeggen. Alles wees erop dat Thomas een “hele grote” zou worden, totdat het dopingverhaal om de hoek kwam kijken. Ik vond hem toen een tijd een oelewapper, hoe kon je nu zoiets doen als je zoveel talent bezat? Na enige tijd maakte de boosheid plaats voor empathie en inmiddels wens ik Dekker al weer een hele tijd het allerbeste toe. Een mooie ploeg om voor te rijden bijvoorbeeld. Na zijn vertrek bij Garmin-Cervélo zit hij nu al een tijdje zonder ploeg. Thomas hoort natuurlijk voor een mooie ploeg te schitteren en niet te knechten voor een klein Frans ploegje. Met zijn poging het werelduurrecord te verbreken hoopt Thomas Dekker zijn wielercarrière nog te rekken en een mooie ploeg te vinden. Succes daarmee TD, pak dat record! Goed, nu over het boek…

In het begin van het boek gaat het, zoals in de meeste biografieën, vooral over de jongere jaren van de hoofdpersoon. Op een gegeven moment doet Thomas aan vier sporten, namelijk voetbal, tennis, schaatsen en wielrennen, maar in de eerste klas van de middelbare school heeft het wielervirus hem zó te pakken dat hij zich alleen stort op het wielrennen en de overige sporten laat vallen. Hij traint als een beest en al vrij snel zet hij goede prestaties neer. Het kan dan ook niet anders dan dat Dekker bij de grootste wielerploeg van Nederland, Rabobank, terecht komt. Waar Thomas de eerste jaren nog te boek staat als het grote talent, wordt hij na het stoppen van boegbeeld Michael Boogerd nu hét gezicht van de Rabo-ploeg. Hoe gaat hij met die druk om? En net op dat moment kampt Dekker met een vervelende heupblessure waar hij maar niet van af lijkt te komen waardoor hij ineens niet meer mee kan komen met het peloton. En dan is de stap naar doping wel akelig dichtbij… Een stap die hij uiteindelijk zoals bekend genomen heeft en waar hij enorm veel spijt van heeft. Thomas Dekker probeert de schuld min of meer bij zijn jeugdigheid en manager Jacques Hanegraaf te leggen, maar het is toch echt Thomas zelf die naar de EPO grijpt en later naar dynepo, een derde generatie van EPO die destijds (2007) niet getraceerd kon worden. In 2009 (toen hij allang weer met doping gestopt was) werd bij een herbeoordeling een positieve staal gevonden en zo was Dekker dus de pineut.  Een schorsing van twee jaar was zijn straf. In het boek lees je verder onder andere over zijn escapades met de zus van de Italiaanse wielrenner Ivan Basso die hij omschrijft als bloedmooi (sorry Thomas, ik heb even Google gebruikt om haar op te zoeken, maar ik kan het niet met je eens zijn), het losbandige gedrag van hem, zijn innige band met Italië en de familie Cecchini. Ook geeft het boek een mooi inkijkje in de chaotische wereld van het wielrennen.

Ik moet wel zeggen dat het boek redelijk arrogant geschreven is. Iets te veel ligt de nadruk op hoeveel talent hij wel niet heeft, dat niemand zo hard als hij traint en in het hele boek begint hij met zichzelf bij opsommingen van personen: ik en Michael Boogerd, om een voorbeeld te noemen. Ik kan het begrijpen als dat voor lezers irritant is, al maakt het mij zelf niets uit. Ik heb dit boek dan ook met plezier gelezen en heb er zin in fietsen van gekregen! Nu nog even wat lekkerder weer…

9789029585378

Geef een reactie

